U bevindt zich hier: Home > Dagboek tekst

Dagboek - 18

18


Wat ook opvalt is het ontbreken van echt marmer. Geen enkel van de breukvlakken wijst op marmer, vermits er nergens het doorlopen is van de karakteristieke aders, naar het midden van de breuk. Bij de kleinste bovenkasten van de kapellen valt het gebruik van een soort 'cellen beton' duidelijk waar te nemen.

SintBaafs 51

Voor de grotere, waaronder deze van de Bisschopskapel, valt het oneffen aspect van de kastwanden op. Alles wijst hier op een - trouwens zeer slecht - aangebrachte laag gips, die zelfs niet mooi recht en glad afgewerkt werd. Sporen van luchtbellen en borstelstreken getuigen hiervan.

SintBaafs 52

De verticale naden op de zijvlakken van de bovenkast van de Bisschopskapel wijzen volgens mij trouwens op het gebruik van houten planken, bestreken met gips en afgewerkt in marmermotief. Ook de beschadigingen aan de dakrand doen meer aan versplinterd hout denken - dat achteraf bijgeschilderd werd met zwarte verf - dan aan een marmerbreuk.

Alles is dus nog mogelijk. Als de bewuste bovenkast inderdaad uit hout gemaakt is - wat de foto's doen veronderstellen - dan zou het hier wel degelijk om de mogelijke verbergplaats van het beroemde paneel kunnen gaan.

Voor alle zekerheid heb ik de toegang tot het deksel van die bovenkast ook nader bekeken. Zoals uit de opnamen blijkt, is er door de vleugels van de engelen en het stenen stuk tegen de zijkanten, nagenoeg geen plaats meer om te staan. Het oplichten van de bovenkap kan dan ook bezwaarlijk langs die zijkanten gebeuren.

SintBaafs 53
SintBaafs 54
SintBaafs 55

Niet langs de zijkanten, dan langs de voorzijde, hoogstwaarschijnlijk met behulp van een ladder, dezelfde die ook gebruikt wordt om de kaars te vervangen. "Onmogelijk !", hoor ik sommigen reeds uitroepen. Onmogelijk ?... Neen,...SCHIJNBAAR onmogelijk ! Inderdaad, is het juist dat niet, wat Arsène Goedertier van een verbergplaats verlangde ? Een plek die wel mogelijk was, maar onmogelijk leek ! En hij kende die mogelijkheid.

Het jaar loopt stilaan ten einde en na 70 jaar is het beroemdste paneel van het Lam Gods nog steeds niet terecht. De kast boven de toegang tot de Bisschopskapel blijft een ernstige mogelijkheid. Een mogelijkheid die vrij eenvoudig na te trekken is, zonder grote kosten of breekwerk. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat zulks nog niet is gebeurd. Wat valt er te verliezen ? Een theorie of een illusie minder ? So what ! Maar wat is er misschien wél mee te winnen,... na 70 jaar ?


« Vorige  |  Volgende »