Dagboek - 19
19
Mortsel, 9 januari 2005.
We zijn nu een paar maanden verder en er is nog altijd geen 'schot' in de zaak gekomen. Zoals
te voorzien was, bleven de reacties op vorige reportage uit en buiten de steun van enkele
vrienden werd alles doodgezwegen.
Vermits dit echter maar een 'moment opname' was uit mijn jarenlange zoektocht, kan ik hier
ook niet bij blijven stilstaan. De zaak van de verdwenen Rechtvaardige Rechters blijft me
boeien en fascineren. Trouw aan mijn verhaal, blijf ik het bewuste paneel zoeken in de Sint-
Baafskathedraal te Gent.
Door dat mijn aandacht terug gevestigd werd op het grote orgel, besloot ik hierover meer informatie te vergaren. Wat is er momenteel meer aangewezen dan Internet om gegevens op te zoeken ?
Zodoende kwam ik via http://www.edwarddegeest.be/, http://www.sintbaafskathedraal-gent.be/ en http://www.orgelsite.nl/kerken12/gent.htm te weten dat het hoofdorgel van de Sint-Baafskathedraal van Gent een samenstelling is van een kruisbeuk- of transeptorgel en een koororgel.
Beide kunnen samen of afzonderlijk bespeeld worden. Het kruisbeukorgel werd oorspronkelijk in 1653 gebouwd door de orgelmakers Louis Bis en Pierre Destré uit Rijsel, in opdracht van de toenmalige bisschop van Gent, Mgr. Antonius Triest. Monseigneur Antonius Triest! Er begon een belletje te rinkelen en ik besloot verder te zoeken. Op de site http://www.gentsorgelcentrum.be/ vond ik :" Het orgel, gebouwd in 1653-55 door Louis Bys en Pierre Destré, draagt het wapenschild van bisschop Antonius Triest, wat er op wijst dat hij dit orgel aan de kathedraal heeft geschonken.
SintBaafs 56
|
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34